1
Leder

Indledning ved direktør Per Guldbrandsen

Kære kunde og medejer af Storstrøm Forsikring

I dette nyhedsbrev vil vi præsentere dig for nogle af de spændende initiativer, vi arbejder med her i Storstrøm Forsikring. Vi starter med at introducere vores nye formand, Claus Winther Larsen, og næstformand, Gorm Petersen, som blev valgt på generalforsamlingen d. 23. april 2024. Begge deler deres tanker om selskabets fremtidige retning.

Hele forsikringsbranchen står over for store udfordringer på grund af klimaforandringerne og de mange vejrligsskader. Ikke mindst vores område blev ramt af oversvømmelser i 2023, og 2024 startede med de største skybrud, der nogensinde er målt i Danmark – netop i vores område. Dette påvirker uundgåeligt vores prioriteringer, og i dette nyhedsbrev kan du læse om nogle af de vigtigste klimabetingede tiltag. Vi arbejder blandt andet med nye tariffer for helårs- og fritidshuse, hvor vi fremover vil tage højde for vejrmæssige skader og prisfastsætte ud fra risikoen for oversvømmelse i netop dit område.

Vi gør også en indsats for at reducere selskabets eget klimaaftryk. Vi har tidligere fortalt om vores energioptimerede bygning, der er udstyret med solceller og varmepumper, som reducerer vores afhængighed af fossile brændstoffer og mindsker vores CO2-aftryk. Derudover har vi installeret en intelligent belysningsløsning, som holder energiforbruget nede. Disse tiltag hjælper os med at opretholde en bæredygtig energiforsyning og understøtter vores mål om at være en miljøvenlig virksomhed. Bygningens istandsættelse førte i øvrigt til, at vi i april modtog en pris fra foreningen “Bygnings- og Landskabskultur Møn”. Det takker vi for, og det er vi meget stolte af.

Vi fokuserer naturligvis også på personalets daglige klimabevidsthed, herunder overgang til elbiler, og personalet har nu fået mulighed for at oplade til kostpris her på vores arbejdsplads på Farø.

Når det kommer til social ansvarlighed, vil jeg fremhæve vores mangeårige samarbejde med GladTeknik, som du også kan læse mere om nedenfor. Storstrøm Forsikring er det første forsikringsselskab i Danmark, der samarbejder med denne virksomhed om vurdering og reparation af skader på elektronik. GladTeknik er kendt fra programmet “Løvens Hule” på DR, hvor de fik en investering fra Jacob Risgaard, og er en socialt bæredygtig virksomhed, hvor 80% af de ansatte har særlige udfordringer i forhold til den enkeltes arbejdsevne.

Jeg håber, at du finder nyhedsbrevet både interessant og informativt, og hvis du har særlige ønsker til emner for kommende nyhedsbreve, er du altid velkommen til at kontakte mig eller vores marketingansvarlige, Michael Brønnum Thelle.

De bedste sommerhilsener og ønsker!

Per Guldbrandsen
Adm. direktør

2
Nyt formandskab

Mød den nye formand og næstformand

På selskabets generalforsamling d. 23. april 2024 fik bestyrelsen nyt formandskab, og det betød vagtskifte efter 10 år med Jørgen Hansen ved roret. Her får du en hurtig introduktion til ny formand Claus Winther Larsen og ny næstformand Gorm Petersen, som også begge fortæller lidt om deres tanker om selskabets fremtidige retning.

Ny formand Claus Winther Larsen

Claus Winther Larsen indtrådte i bestyrelsen i 2022, og efter at have været næstformand det seneste år har Claus nu overtaget posten som bestyrelsesformand.

Arbejde

Claus er Direktør og COO i vinduesvirksomheden Idealcombi A/S, hvor han sammen med de to ejere udgør koncerndirektionen. Ansvaret ligger primært i den eksterne organisation og ift. alle aktiviteter inden for salg og marketing både nationalt og internationalt. 

“Mine primære interesser inkluderer salg samt organisations- og forretningsudvikling. Jeg elsker at gå på arbejde, og jeg føler mig privilegeret over at kunne sige, at Idealcombi og produktionen af vinduer af højeste kvalitet ikke blot er et job og en levevej for mig, men også min hobby og passion.” fortæller Claus.

Privatliv

På privatfronten er Claus gift med Gitte, og de er bosat i Køge. De har to voksne sønner og også fire dejlige børnebørn, så meget af fritiden går naturligt med samvær med familie og venner. Når han finder tid til det, elsker han køretøjer og har gennem årene samlet en del gamle og moderne motorcykler samt amerikanske klassiske biler, som der pusles om sammen med sønnerne. 

Bestyrelsesarbejde og Storstrøm Forsikring

Claus har allerede gjort sig en del overvejelser om sin nye rolle og har store ambitioner på selskabets vegne. Han fortæller:

”Det er en tung arv at løfte sådan at skulle tage over efter en formand gennem 10 år, men jeg vil selvfølgelig gøre mit bedste til fortsat at styre virksomheden i den rigtige retning sammen med den øvrige bestyrelse og direktionen.

For mig er det vigtigt, at vi husker vores fortid, og hvor vi kommer fra, og ikke bare forsøger at gøre ”som alle de andre”.

“Storstrøm Forsikring er et kundeejet selskab, hvilket for mig er utroligt vigtigt. Vi skal arbejde i de rette regioner og ikke blot tiltrække, men også værne om de rigtige forsikringstagere, der samlet set giver os den mindste risiko, den bedste bundlinje og de bedste priser for vores kunder.”

Ser vi 5 år frem er planen klar i Claus’ optik:

”Vi skal være det selskab, som kunderne bedst kan lide, og vi er allerede godt på vej. Den personlige dialog og stabile kunderelationer skal fortsat være i fokus samtidig med, at vi også skal tilbyde nemme, digitale løsninger til de kunder, der efterspørger det. Vi skal ruste os til fremtiden og vi skal arbejde på at skabe kontrolleret vækst på både top- og bundlinje.

Om 5 år er målet fortsat, at vi opererer som kundernes selvstændige forsikringsselskab. Vi skal bygge videre på det fundament og selskabets gode omdømme i lokalområdet.

Vi skal møde vores kunder i øjenhøjde og sammen med dem skal vi sikre, at vi fortsat har en sund og bæredygtig forretning.”

Ny næstformand Gorm Petersen

Gorm Petersen indtrådte i bestyrelsen i 2019 og indtager nu posten som næstformand.

Arbejde

Gorm er oprindeligt uddannet inden for bankverdenen og arbejdede i den forbindelse som erhvervsrådgiver frem til 2001, hvor han blev medejer af Næstved Bowlingcenter, som i de næste 16 år dannede rammen om hans arbejdsliv.

I 2017 blev bowlingcenteret solgt til en større kædeforretning inden for branchen, og tiden var moden for nye udfordringer. Derefter gik Gorm i gang med at opbygge et mindre firma, der beskæftiger sig med boligudlejning, og han har siden 2018 desuden arbejdet som jobkonsulent med at hjælpe borgere i arbejde og/eller til jobmæssig afklaring.

Privatliv

Gorm er 57 år og bosat i Nyråd ved Vordingborg. Der bor han sammen Louise, og de har tilsammen 4 børn. Han har altid holdt meget af sport og blandt andet spillet en del fodbold tidligere. De senere år har han primært holdt sig aktiv med at gå, løbe og cykle på motionsplan. Om vinteren står den på alpinski i f.eks. Alperne eller Dolomitterne.

Han holder af vores smukke lokalområde, som har rigtigt meget at byde på:

“Jeg nyder at være ude i naturen – både i Nyråd og Bakkebølle tæt på, hvor jeg bor, men også f.eks. ture til Møn og Nyord, hvor Møns Klint, Busene Bakker og Liselund mindst et par gange om året er et must.” fortæller Gorm.

Bestyrelsesarbejde og Storstrøm Forsikring

Gorm har ligesom Claus reflekteret over sin nye rolle og selskabets fremtid: 

”Det er et privilegie at opleve de dedikerede medarbejdere, der har taget alle udfordringer op, og hver dag går på arbejde og gør en stor forskel for vores kunder, at være en del af en meget engageret og dedikeret bestyrelse, og jeg håber, at jeg kan bidrage til, at vi med udgangspunkt i vores kerneværdier om at være et lokalt funderet selskab til gavn for kunder og lokalsamfund fortsat udvikler Storstrøm Forsikring i forhold til, at vi kan imødekomme morgendagens krav til et moderne forsikringsselskab og give vores kunder en god service og den sikkerhed, som vi alle har brug for.” fortæller Gorm.

”Når vi kigger 5 år frem, har Storstrøm Forsikring fortsat en høj kundetilfredshed, udvidet de digitale muligheder samtidig med, at kunderne stadig har mulighed for en tæt og personlig kontakt. Selskabet har frem for alt konsolideret sig i perioden, men har også vokset sig lidt større, så vi har et godt og solidt fundament for fremtiden.”

Vi ønsker Claus og Gorm held og lykke i deres nye roller og glæder os til at fortsætte det gode samarbejde med både dem og den øvrige bestyrelse!

3
Nyt fra Farø

Grønne tiltag vinder frem i og omkring huset

Hos Storstrøm Forsikring er bæredygtighed en mærkesag. Vores medarbejdere bakker fuldt op om selskabets grønne linje, hvilket afspejles i både vores daglige arbejde og de faciliteter, vi har etableret. Her kan du læse om nogle af selskabets grønne tiltag.

Et grønt domicil

Vi har investeret i et moderne domicil, der er designet og istandsat med miljøet i tankerne. Bygningen er udstyret med solceller og varmepumper, hvilket reducerer vores afhængighed af fossile brændstoffer og minimerer vores CO2-aftryk. Derudover er hele bygningen udstyret med intelligent belysning, som sikrer, at energiforbruget holdes nede. Disse forskellige teknologier hjælper os med at opretholde en bæredygtig energiforsyning og understøtter vores overordnede mål om at være en miljøvenlig virksomhed. Istandsættelsen af bygningen var i øvrigt årsag til, at vi i april modtog en pris fra foreningen “Bygnings- og Landskabskultur Møn”.

Opladning af elbiler

Vi har gjort det nemt for både medarbejdere og besøgende at køre grønt. Vores parkeringsplads er udstyret med ladestandere til elbiler og hybridbiler, hvilket gør det muligt at lade bilen op, mens man er på arbejde eller besøg. Dette initiativ har været en stor succes, og mange af vores medarbejdere benytter sig af denne mulighed.

Flot milepæl

Vi er stolte af at kunne meddele, at cirka halvdelen af vores ansatte kører enten hybrid- eller elbil. Dette er et klart bevis på vores medarbejderes engagement i at reducere miljøpåvirkningen og støtte bæredygtige transportløsninger.

Ved at vælge grønnere køretøjer bidrager de til at nedbringe CO2-udledningen og fremme en renere fremtid.

En fælles indsats

Vores grønne tiltag stopper ikke ved vores faciliteter og transport. Vi arbejder også aktivt på at reducere vores øvrige forbrug samt implementere energibesparende foranstaltninger i alle aspekter af vores drift. Herudover arbejder vi aktivt på at implementere flere grønne tiltag i vores forsikringsprodukter, hvilket du kan læse mere om herunder.

4
Produktnyhed

Vores hus- og fritidshusforsikring relanceres til efteråret

I løbet af efteråret forventer vi at lancere en ny tarif for huse og fritidshuse. Dette initiativ er en del af vores bestræbelser på at sikre, at du altid har de bedste og mest opdaterede forsikringsdækninger, som passer præcis til dine behov, samtidig med, at vi fremmer grønne initiativer.

Nye dækninger og større fleksibilitet

Den nye tarif vil introducere en række forbedrede dækninger, som du frit kan til- eller fravælge. Dette betyder, at du får mulighed for at opnå en bedre beskyttelse, hvor det er nødvendigt, eller spare penge på dækninger, som du måske ikke har brug for. Vi vil sikre, at du har den fleksibilitet, der gør, at din forsikring passer præcist til dine personlige forhold og præferencer.

 

Fokus på grønne tiltag

Med vores nye hus- og sommerhusprodukt ønsker vi at højne antallet af skånsomme og holdbare reparationer fremfor dyre udskiftninger. Reparationer er ofte mere økonomisk fordelagtige og skåner samtidig miljøet ved at reducere affald og bevare ressourcer.

Derudover vil vi også fremover støtte de grønne initiativer, som vores kunder foretager. I modsætning til mange af vores konkurrenter, vil vores dækninger ikke have en maksimal erstatningssum ved eventuel senere dækningsberettiget skade på hverken dit jordvarmeanlæg eller dit solcelleanlæg. Dette sikrer, at du som kunde kan investere i bæredygtige energiløsninger uden at bekymre dig om forsikringsdækningen.

Besigtigelse af ejendomme med kælder

Et vigtigt element i den nye tarif er vores fokus på at reducere risikoen for skybrudsskader, især for ejendomme med kældre. Vi ved, at kældre er særligt udsatte ved kraftige regnskyl, og derfor vil vi tage særlige forholdsregler for at beskytte din ejendom mod fremtidige skader.

Som en del af dette fokus vil vi fremover besigtige huse med kældre, uanset om de tidligere har oplevet en skybrudsskade eller ej. Formålet med disse besigtigelser er at identificere potentielle risikofaktorer og finde den bedste løsning for at undgå vandindtrængning i kælderen. 

Rådgivning om opbevaring

Derudover vil vi tilbyde rådgivning om, hvordan du bedst opbevarer dine ejendele i kælderen. Det er vigtigt for os, at du undgår skader på genstande med stor affektionsværdi, såsom familiebilleder og andre uerstattelige ejendele.

Vores mål er helt at undgå, at skaden sker, hvilket er til gavn for dig som kunde og naturligvis for miljøet.

Vi ser frem til at præsentere dig for de nye muligheder og sikre, at du har den bedste beskyttelse af dit hus og fritidshus.

5
Social ansvarlighed

Samarbejde med GladTeknik

Vi er stolte over vores samarbejde med GladTeknik, som vi indgik i 2018 som det første forsikringsselskab i Danmark. Samarbejdet omhandler vurderinger og reparationer af skader på elektronik såsom telefoner, tablets og computere. Her kan du lære mere om GladTeknik.

GladTeknik er en “socialt bæredygtig virksomhed” beliggende i hjertet af Hvidovre (du kender dem måske fra deres deltagelse i programmet “Løvens Hule” på DR, som endte med en investering fra Jacob Risgaard). De specialiserer sig i reparation af alle typer elektronik, fra computere og telefoner til mere komplekse enheder. Som Apple Independent Repair Providers (IRP) har de særligt fokus på reparation af populære Apple-enheder som iPhones, iPads og Macbooks. Deres ekspertise inkluderer også håndtering af væskeskader, reparation på komponentniveau samt netværkssupport, både fjernbetjent og på stedet.

Det, der virkelig gør GladTeknik unik, er deres sociale mission. Over 80% af deres mere end 40 medarbejdere har en eller flere diagnoser. De tror på, at med de rette fysiske og psykiske rammer kan disse diagnoser blive til styrker og superkræfter. Deres mål er at skabe en inkluderende arbejdsplads, hvor alle kan trives og bidrage til deres fælles succes. 

Samarbejdet har fra start vist sig, at resultere i en hurtig, nem og professionel proces omkring diagnosticering og reparation af skader, hvilket har betydet store besparelser på skaderne og tid for vores kunder. 

Vil du vide mere, anbefaler vi, at du ser videoen med historien bag GladTeknik.

Vi er stolte af over samarbejdet med GladTeknik, som er et tydeligt bevis på vores mangeårige ambition om at være innovative trods vores lille størrelse, og hvor vi sammen arbejder for at skabe en stærkere, mere bæredygtig fremtid for alle. 

Vores kunder har naturligvis altid valgfrihed med hensyn til valg af reparatør, og vi samarbejder også med andre lokalt – når kunderne ønsker det.
6
Rejseforsikring

Vi tilbyder gratis forhåndsgodkendelse

Vidste du, at der kræves forhåndsgodkendelse ved lidelser, der har krævet behandling og/eller indlæggelse indenfor 2 mdr. før afrejse, eller ved nyopstået sygdom eller tilskadekomst, hvor der ikke er opsøgt læge, eller stillet diagnose, før afrejse?

Hos Storstrøm Forsikring kan få en gratis medicinsk forhåndsvurdering ved at tage en test på vores hjemmeside inden du rejser.

Her får du svar på, hvordan du er dækket, hvis du bliver syg eller kommer til skade på din rejse, eller om din afbestillingsforsikring dækker, hvis det sker inden, du skal rejse. Vær dog opmærksom på, at behandlingstiden af din sag kan være op til 3 hverdage.

Vi kan træffe automatisk afgørelse for at vurdere, hvordan du er dækket for sygdom eller tilskadekomst på din rejseforsikring. Når vi foretager en medicinsk forhåndsvurdering, sammenstiller vi automatisk de indtastede oplysninger, herunder oplysninger om dit helbred, med dine aktuelle forsikringsvilkår.

Afgørelsen kan resultere i, at vi forhåndsgodkender dækning på forsikringen, eller at du henvises til personlig betjening af lægefaglige personer hos vores samarbejdspartner FALCK Global Assistance, for at vi kan tage endelig stilling til, om du får fuld dækning eller en klausul.

Testen kan tages tidligst 2 måneder før du skal rejse og før du køber rejsen, hvis du gerne vil sikre dig, at du senere kan afbestille din rejse, hvis du skulle blive syg eller komme til skade.

Du finder linket til medicinsk forhåndsvurdering på vores side om rejseforsikring.

7
Pedellen tager kegler

Thomas passer på vores fine rammer på Farø

Da vi for nylig søgte efter en pedel til at passe på vores fine kontor på Farø blev vi praktisk talt oversvømmet af ansøgninger. I sidste ende faldt valget på Thomas, som er startet hos os i juni måned. Her får du et indblik i Thomas' spændende rejse, som har ført ham helt til tops i billiardverdenen - og sikret ham en plads på holdet hos os.

Billard fra tidlig barndom

Thomas blev født ind i restaurationsbranchen. Fra helt lille kom han med i krostuen, hvor der var 3 billardborde. Han fik en kasse til at stå på, så han kunne nå op til bordet! Da han var 5 år gammel, fik han sin første billardkø, som var en tro kopi af en billardkø med de rigtige OL-farver, der skulle bruges af en spiller til OL 1972. I 1. klasse fik Thomas en klassekammerat, hvis far var formand for den lokale billardklub, og som blot 10 år gammel købte han selv en billardkø til 400 kr., hvilket var mange penge. I Nykøbing F. var der ikke så meget at lave i fritiden for de unge mennesker, så Thomas var ikke i tvivl om, at det var billard, som han skulle hellige sig til. Og sådan blev det ….

Passioneret omkring billard

Thomas er passioneret omkring alt ved billard. Det gælder ikke bare selve billardspillet, men hele setuppet med træning, turneringer og miljøet i det hele taget. Thomas fortæller ivrigt om, hvilke 3 ingredienser, der i hans optik skal til for at blive en dygtig billardspiller: En vis portion snuhed, tilpas mængde aggressivitet og selvfølgelig taktisk/teknisk kunnen.

Thomas træner meget billard – flere timer dagligt, hvilket han gør med glæde. Han har ikke billardbord derhjemme, men lige rundt om hjørnet. Hvis han kommer i tanke om en detalje, som skal øves, er der derfor ikke langt fra tanke til handling. Mentaltræningen klarer han ofte på vej til arbejde om morgenen.

Vindermentalitet

Når vi taler om at spille turnering, får Thomas julelys i øjnene. Her skal det hele helst gå op i en højere enhed. Det gælder forberedelsen i tiden op til med masser af træning. Det gælder også om at optimere på selve dagen med forskellige faste ritualer med at løbe rundt om bygningen for at få adrenalin i kroppen. Det gælder den enkelte kamp, hvor han er så fokuseret og koncentreret, at han er inde i sin helt egen boble. For at kunne vinde over sin modstander, skal Thomas på en og samme tid mestre taktik, motorik og matematik samt stole på sin gode intuition. Det gælder om at få modstanderen til at lave uprovokerede fejl.

Under samtalen fornemmer man tydeligt, at Thomas besidder en vindermentalitet udover det sædvanlige. Han spiller altid for at vinde. Hvis Thomas en sjælden gang taber, så er det vigtigt for ham at lære af sine fejl, så de ikke gentager sig.

Thomas har igennem årene vundet en række DM-titler samt 1 EM og 1 VM i keglebillard (i disciplinen “Skomar”). Når det går løs i de store turneringer, vises kampene på TV og/eller Youtube, og bookmakerne har ofte Thomas som deres forhåndsfavorit!

Spiller for sin egen skyld

Selvom Thomas igennem mange år har været og fortsat er en meget dygtig billardspiller, har han altid prioriteret at have sit faste arbejde og indkomst ved siden af præmieindtægterne. Selvfølgelig modtager han sponsorater. Men han ønsker ikke at komme i en situation, hvor en sponsor presser ham til, at han skal spille alle turneringer og vinde dem alle! Han skal kun vinde for sin egen skyld!

Har sat sit aftryk

Thomas har igennem et langt billardliv ydet en stor indsats for billardsporten. Det gælder især de ekstremt mange timer, som han har brugt på træning og turneringer, som har gjort ham til billardkonge i Danmark. Han har desuden været formand i den lokale billardklub, og så giver han gerne tilbage til billardsporten ved at undervise andre billardspillere.

Thomas billard

Sans for detaljen

Thomas har mere end 40 års erfaring fra restaurationsbranchen, men var klar til at kaste sig ud i noget nyt efter sideløbende at have været hos Scandlines på Gedser-Rostock overfarten inden for retail. Under Coronatiden var han chef for serviceafdelingen i Region Sjællands Test- og Vaccinecentre med ansvar for rengøring af alle centrene fra Holbæk til Nakskov.

På vores kontor på Farø har Thomas allerede taget kegler og blæst os omkuld med sin ihærdighed, sans for detaljen og altid gode humør. Han har fået den store opgave at sikre, at huset altid fremstår pænt – både for kunder, ansatte og samarbejdspartnere. Han klarer både rengøring, forefaldende opgaver og udendørs vedligehold med et smil.

Privat er Thomas bosat i Stubbekøbing sammen med Karina, og de har tilsammen 6 børn i alderen 12 til 32 år – der er ikke planer om flere.

Vi er glade for at have fået Thomas med på holdet, men venter nok lige en omgang med at udfordre ham i billiard.