1
Leder

Indledning ved direktionen

Kære kunde i Storstrøm Forsikring

Danmark, og dermed alle vores gode kunder, står over for stigende udfordringer fra ekstreme vejrfænomener som skybrud og stormflod. Ifølge data fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) og Danmarks Statistik er der en tydelig stigning i både hyppigheden og intensiteten af skybrud og stormflodshændelser.

Skybrud med en hyppighed og af en størrelsesorden, der aldrig er målt tidligere

Antallet af dage med skybrud er steget fra et gennemsnit på 13,6 dage årligt i perioden 2011-2017 til 16,7 dage om året mellem 2018 og 2024. DMI har desuden registreret, at intensiteten af skybrud også er øget, hvilket illustreres ved, at januar 2024 bød på det kraftigste skybrud i nyere tid på Lolland, Falster og Møn. Dette førte til alvorlige oversvømmelser, og derigennem store ødelæggelser på infrastruktur, markskader og på mange private- og erhvervsmæssige bygninger i regionen. Sådanne ekstreme vejrhændelser presser vores kloaksystemer og skaber store udfordringer for landets beredskab og forsikringsselskabernes og kundernes skadesbekæmpelse.

Konsekvenserne for forsikringspræmierne

I dette nyhedsbrev kan du læse om, at dette også får umiddelbare konsekvenser for selskabets kunder, i form af præmiereguleringer, der er helt nødvendige for at få balance i forholdet imellem præmieindtægter og de stærkt øgede skadesudgifter. Det er vigtigt at fastslå, at dette er en generel markedstendens, som opleves af alle de danske forsikringsselskaber, og altså en direkte konsekvens af klimaændringerne, og vi håber på – og appellerer til din forståelse for dette.

Kystsikring

Med nye rekorder i varme og nedbør forventes 2024 at blive det vådeste år nogensinde, og dette mønster peger på en generel klimaforandring, der kræver handling.

Bemærk især, at statistikken viser, at stormflodssæsonerne bliver både mere alvorlige og hyppige. Den historiske stormflod, der ramte Danmark sidste år og forårsagede omfattende skader i vores område, understreger behovet for en effektiv beskyttelse af vores byer og kystområder imod de fremtidige klimamæssige begivenheder. Derfor har vi i år bl.a. også støttet et kystsikringstiltag i Præstø.

I lyset af de øgede klimaudfordringer anbefales det af hele forsikringsbranchen, at Danmark investerer i forebyggende tiltag som kystsikring og forbedrede infrastrukturløsninger.

Med en styrket tilgang til klimatilpasning vil samfundet bedre kunne modstå og håndtere fremtidige ekstremvejrshændelser og beskytte både befolkningen og de materielle værdier.

Hvad betyder alt dette for dig?

Storstrøm Forsikring har en vision om altid at være her for vores lokale kunder. Dette arbejder vi på at sikre hver eneste dag, hvilket bl.a. kan ses i vores kundetilfredshed, som har været i fremgang takket være en dedikeret indsats fra vores dygtige medarbejdere.

Vi har i 2024 – som en positiv læring – dygtiggjort os i rådgivning om skadeforebyggelse, og vi planlægger i 2025-2026 at besøge op mod 800 af vores kunder med kælderejendomme for at hjælpe dem med at forebygge klimarelaterede skader. Desuden arbejder vi med implementering af flere skadeforebyggende tiltag – herunder vandalarmer i samarbejde med Polygon Skadeservice, som du kan læse mere om dette nyhedsbrev – samt rådyralarmer, som skal medvirke til at nedbringe antallet af påkørsler af hjorte og dådyr.

I nyhedsbrevet kan du desuden læse om ændringer i forsikringsbetingelserne, lancering af vores nye koncept “Storstrøm Bilglas” ligesom vi kigger nærmere på klimakrisen, storm- og skybrudssager.

Vi håber, at du finder nyhedsbrevet interessant og modtager gerne feedback, hvis du har forslag til kommende artikler eller input til forbedringer. 

Med ønsket om en glædelig jul og godt nytår!

Per Guldbrandsen

Adm. direktør

2
Varsling

Indeks- og præmieregulering for 2025

Dine forsikringspræmier reguleres i 2025 jf. forsikringsbetingelsernes bestemmelser med årets lønindeks, som udgør 5.3%. Reguleringen gælder både private og erhvervsmæssige forsikringer.

I Storstrøm Forsikring har vi oplevet en stor stigning i antallet af skader, herunder et usædvanligt stort antal vejrligsskader, samt historiens største skybrud, der ramte lige ned i vores område. Vi har også konstateret meget store stigninger i antallet af bilskader, der samtidigt er blevet dyrere at reparere.

Derfor gennemføres der i løbet af 2025 også en generel 5% stigning, dog er erhvervsforsikringer undtaget fra dette. På husforsikringer udgør stigningen 8,5% og for fritidshuse og nedlagte landbrugsbygninger udgør stigningen 12%.

På baggrund af renteudviklingen i samfundet generelt, genindføres gebyr for månedsbetalte, kvartårlige og halvårlige betalte policer (“anden betaling end helårlig”). I forbindelse med at renten i en periode har ligget meget lavt, eller har været negativ, har dette ikke været gældende. Gebyret er baseret på Nationalbankens udlånsrente, som er 3,00% p.a. Der beregnes ikke tillæg ved helårlig betaling.

Storstrøm Forsikring stiller naturligvis til enhver tid alle kunder frit i forbindelse med ændringer, da vi kun ønsker kunder, der er 100% trygge og tilfredse.

Vi anbefaler, at du kontakter os for en personlig gennemgang af dine forsikringer, da der ofte kan spares penge ved indførelse af selvrisici eller ved at fjerne dækninger, som du måske ikke længere synes, er så vigtige, f.eks. grundet ændringer i din og din families livssituation.

Hvad kan du forvente af os?

Storstrøm Forsikring er år efter år at finde blandt de forsikringsselskaber med den højeste kundetilfredshed. Som 100% kundeejet selskab har vi fokus på at drive en lønsom forretning og arbejder konstant på at sikre dig de bedste dækninger på dine forsikringer. Præmiereguleringen hjælper således med at sikre, at vi også fremover kan levere den kundevendte service, som kunderne kender i dag.

I den sammenhæng er det værd at nævne, at vi i alle afdelinger fastlægger mål for 2025, hvoraf vi bl.a. kan fremhæve, at:

  • Kundeservice har mål om at tale længere med vores kunder – stik imod tendensen i branchen.
  • Skadeafdelingen har mål om at tage telefonen inden for 20 sekunder.
  • Der er sat nye mål på tværs af afdelinger om at skabe bedre værdi for kunderne – f.eks. skal skadeafdelingen nu ikke bare have fokus på skadebehandling og forebyggelse. De skal også have fokus på, om der er dækninger, kunderne kunne have fordel af at få mere information om – for deres trygheds skyld.

Nedenfor kan du se nogle af de mange flotte anmeldelser, vi har fået fra vores kunder:

3
Nye kundefordele

Vi lancerer Storstrøm Bilglas

Vores nye koncept Storstrøm Bilglas har fokus på at sikre kunderne den bedste service, når uheldet er ude, ligesom vi vil skabe mest muligt værdi for præmiekronerne. Her kan du læse mere om Storstrøm Bilglas.

Hvad er Storstrøm Bilglas?

Sammen med vores underleverandør Dansk Bilglas har vi skabt Storstrøm Bilglas. Dansk Bilglas har en lang dansk historie og er en flad organisation som vores egen, hvor der er plads til at nyskabe.

Som kunde hos Storstrøm Forsikring kan du få lavet stenslag hjemme, på arbejdet eller på Dansk Bilglas’ værksted efter eget valg. Rudeskift kan på samme måde foregå, hvor det passer dig. Dog ikke hvis ruden kræver kalibrering. Når du benytter Storstrøm Bilglas, giver det dig fordele som gratis vinduesviskere eller en gratis bilplejepakke – som ovenikøbet er lokalt produceret i Nykøbing F. – i forbindelse med en reparation.

Dansk Bilglas har værksteder over hele Region Sjælland, og vi åbner i samarbejde løbende nye efterhånden som behovet opstår. Således har Dansk Bilglas har netop åbnet et nyt værksted på Skovalleen 30i i Nykøbing Falster for at imødekomme vores lokale kunders behov.

Lidt stemningsbilleder fra åbent hus

For at markere vores nye koncept og fejre åbningen af det nye værksted i Nykøbing Falster, afholdt vi d. 1. november åbent hus sammen med Dansk Bilglas. Her bød vi de lokale indenfor til et kig bag “bag facaden” for at lære mere om bilglas.

De fremmødte gæster fik alle udleveret en gratis rådyralarm til påsætning på deres bil, så det kan blive mere trygt at køre i de kolde måneder. Vi bød desuden på pølser, drikkevarer, gratis isfjerner og stenslagsmærkater til alle fremmødte. Mange af de besøgende benyttede også lejligheden til at få en snak om deres forsikringer med en repræsentant fra selskabet.

Vi håber, at I vil bakke op om vores nye koncept Storstrøm Bilglas. Det vil nemlig også betyde, at der kan åbnes flere værksteder i vores lokalområder, hvilket både er til gavn for vores kunder, men også kan medvirke til at skabe lokale arbejdspladser.

4
Ændrede vilkår

Justering af forsikringsbetingelser

Vi justerer løbende vores betingelser for at tilpasse os markedet og sikre, at de afspejler det aktuelle skadebillede.

Nedenstående ændringer varsles gældende pr. 1. januar 2025, hvilket medfører mulighed for fritstilling for kunder, der ikke vil acceptere disse ændringer.

OBS: Hvis du læser nyhedsbrevet på din mobil, så anbefaler vi, at du drejer mobilen og holder den vandret, så du bedre kan se nedenstående tabel.

Produkt Gamle betingelser Ændring
Hus
Hus
-
Hus
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

I vores forsikringsbetingelser kan du læse de fuldstændige vilkår. Har du svært ved at forstå nogle af begreberne i ovenstående tabel, så kan der være hjælp at hente i vores Forsikringsordbog.

Særligt ift. nedlagt landbrug

Da vi ønsker at skabe mere klarhed om værdien af udbygninger og sikre en fair og ensartet vurdering foretages ændringer i betingelserne. Derfor har vi indført en præcisering af erstatningsreglerne for bygninger forsikret som nedlagt landbrug.

Beboelsesbygninger vil fortsat som udgangspunkt være forsikret til nyværdi. Det vil sige, at hvis hele bygningen brænder, vil du få opført en ny bygning magen til.

Vi indfører et nyt loft over dækningen på andre bygningstyper. Du kan på policen se, hvordan dine bygninger er benævnt, og hvor mange m2, de er registreret til.

5
Miljø

Klimakrisen - Fiktion eller virkelighed?

Klimakrisen er et varmt emne i de danske medier, og senest har man på TV2 kunnet følge med i serien "Familier som vores", hvor klimakrisen i en ekstrem fremtid har gjort Danmark ubeboeligt. Men hvordan forholder det sig i virkeligheden? I artiklen her graver vi dybere i skybruddet fra uge 1 og ser på, hvad der bliver gjort for at forebygge skybrudsskader fremover.

Vinteren 2023-24 blev en af de vådeste vintre nogensinde i Danmark. Før det havde vi et af de vådeste efterår nogensinde. Det har betydet en kæmpe stigning i storm- og skybrudssager. Der er noget der tyder på, at den udvikling ikke vender lige foreløbig, men hvad gør vi egentlig for at sikre os mod skybrudssager fremover?

178 skader henover en weekend

Vores skadeafdeling blev bogstaveligt talt oversvømmet med skybrudssager, og vores taksatorer lå vandret for at følge med i kølvandet på de enorme mængder nedbør, der ramte vores område i uge 1. 

Lolland-Falster-Møn var et af de hårdest ramte områder på landsplan, og det gik derfor hårdt ud over vores kunder. Intet mindre end 178 skader tog vores skadeafdeling imod efter weekenden, hvilket svarer til en 7-8 dobling ift. en normal uge – og flere af sagerne er her i november endnu ikke afsluttet grundet skadernes omfang.

Af skade bliver man klog - eller gør man?

I en undersøgelse foretaget af YouGov i maj 2024 for Gjensidige blev 783 “repræsentativt udvalgte danskere” spurgt om de gør noget for at forebygge oversvømmelse af deres bolig/kælder. Overraskende nok var svaret, at hele 53% ikke har taget forebyggende foranstaltninger for at undgå skader fra de massive regnmængder. Og det til trods for, 17% af de adspurgte i undersøgelsen tidligere har stået med en bolig eller kælder, der er oversvømmet. 

Nedenfor kan du se, hvordan svarene i undersøgelsen fordelte sig:

Gør du noget for at forebygge oversvømmelse af din kælder?

  • Tømmer tagrender og kloakker for nedfaldne blade og kviste 19%
  • Regnvandstønder 8%
  • Har nedlagt dræn udenfor og/eller under bygningen 8%
  • Har løftet alle ting over 40 cm fra gulvet i min kælder 5%
  • Har installeret et "højvandslukke" 5%
  • Har installeret en "vandsikringsprop" 4%
  • Andet 6%
  • Nej, jeg gør ikke noget 53%
  • Ved ikke 5%

Undersøgelsen ærgrer Per Guldbrandsen, direktør hos Storstrøm Forsikring:

“Vores område var et af de hårdest ramte i uge 1 – det kan næppe være gået nogens næse forbi. Derfor ville jeg ønske, at vi alle gjorde alt, hvad der står i vores magt for at forebygge flere skybrudsskader. Vi taler om enorme ødelæggelser, kældre fyldt med vand, personlige ting og uerstattelige minder. Sørg nu for at gøre noget, mens tid er.”

Klimasikring - et lokalt eller nationalt anliggende?

Hos Storstrøm Forsikring er forebyggelse af skader et stort fokusområde, men undersøgelsen fra Gjensidige viser med alt tydelighed, at vi stadig har en stor opgave foran os. Vi bruger mange ressourcer på at informere både nye og eksisterende kunder om de specifikke risici forbundet med den enkelte kundes bolig samt om de vejrmæssige risici forbundet med storme mm. 

Efter det seneste års storme har vi bl.a. givet støtte til et lokalt initiativ om stormflodssikring af Præstø – en af de hårdest ramte byer i området. 

“Vi er meget glade for at bakke om det lokale samarbejde, hvor folk i den grad har måttet stå sammen over på de enorme ødelæggelser. Med indkøbet af boxwall-sikringssystemet, håber vi, at Præstø står stærkere mod eventuelt kommende skybrud og stormfloder” udtaler Per Guldbrandsen.

Derudover følger vi nøje med i den politiske debat omkring klimatilpasning, hvor flere organisationer er positivt stemt for en national pulje til klimasikring – herunder brancheorganisationen F&P. I september 2024 kom F&P med deres eget udspil “Klimatilpasning af Danmark”, som er deres forslag til at hjælpe de danske bolig- og virksomhedsejere. Det indeholder bl.a. forslag om en øget indsats for udbredelse af grønne lån, klimasikringspuljer til både klimasikring og flytning af ejendomme samt nedrivningspulje til klimaramte boliger.

Hvad kan du selv gøre?

Der er masser af ting, du som bolig- eller forretningsejer kan gøre, hvis du bor i et kystnært område med ekstra risiko for skybrudsskader. Et godt sted at starte er ovenstående liste med tiltag, hvor du bør vurdere, hvad der er relevant i lige præcis dit tilfælde. 

Har du kælder er et af de vigtigste råd at få løftet ting op fra gulvet og opbevare dem i vandtætte kasser. 

Vi har samlet en række gode råd til forebyggelse af skybrud. Dem kan du læse i artiklen “Gode råd, når der er varslet skybrud“.

Har du brug for gode råd eller vejledning står vores skadeafdeling og taksatorer også til rådighed. Kontakt os på 55 55 88 88 eller kontakt@storstrom.dk.

6
Forebyggelse

Samarbejde med Polygon Skadeservice

Et af selskabets helt store fokusområder er forebyggelse af skader i de private hjem. Færre skader kan nemlig medvirke til at holde vores erstatningsudgifter og præmier nede. Det er bedre for klimaet og for kundeoplevelsen. Derfor er vi stolte over vores samarbejde med Polygon Danmark, hvor vi arbejder på at få vandalarmer ud at leve hos vores kunder.

Hvad er baggrunden for samarbejdet?

Polygon er et af Danmarks største skadeserviceselskaber med 14 afdelinger fordelt over hele landet – herunder Maribo og Ringsted. De kan tilkaldes 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, hele året rundt og tilbyder en bred vifte af ydelser inden for skadeservice.

Hvad mange måske ikke er klar over, så tilbyder Polygon også en lang række services relateret til skadeforebyggelse. Dette har vi hos Storstrøm Forsikring fulgt nøje med i, hvilket har resulteret i et pilotprojekt om skadeforebyggelse.

I selskabet Polygon Digital Solutions arbejder man bl.a. med at udvikle og teste sensorer og software, som skal medvirke til at forebygge og nedbringe antallet vandskader i bygninger. En af disse sensorer er en såkaldt vandalarm, som places på udsatte steder i hjemmet og kobles op på en mobiltelefon, således at husejeren kan få en alarm, hvis der er vandlækage eller stor ændring i temperatur eller luftfugtighed.

Hvordan fungerer vandalarmerne?

Vandalarmerne er nogle små enheder med indbygget wifi, som placeres under f.eks. vaskemaskine og opvaskemaskine, hvor der er risiko for vandlækager, som historisk har været svære at dæmme op for, da de ikke altid spottes i tide. Dette kan gøre de afledte skader mere omfattende end hvis lækagen opdages i tide.

Under de små vandalarmer sidder 3 sensorer, som reagerer på vand og fugt. Hvis dette sker, sendes en alarm til husejerens telefon, så årsagen kan undersøges og en potentielt omfattende skade  forebygges eller begrænses. I appen på telefonen kan husejeren også altid se en aktuel status for de aktive vandalarmer, luftfugtighed mm.

Se video om samarbejdet

I vores nye video kan du se vicedirektør Mark Gramstrup Wriedt og adm. direktør hos Polygon Danmark, Stefan Gravang fortælle om baggrunden for samarbejdet og de smarte vandalarmer.

Se video om samarbejdet her:

7
Elev hos Storstrøm Forsikring

I "Skade" bliver man klog

I øjeblikket har vi to dygtige finanselever i huset. Den ene af dem er Malte, som her fortæller lidt om, hvordan det er at være elev i skadeafdelingen hos Storstrøm Forsikring.

“Mit navn er Malte og jeg er 21 år. Jeg tyvstartede hos Storstrøm Forsikring d. 19/6-24 og blev officielt elev d. 1/7-24.

Som skadebehandler-elev er jeg blevet en del af en verden fuld af udfordringer, beslutninger og en høj grad af ansvar. Hver dag bringer nye sager – alt fra ødelagte mobiltelefoner til alvorlige bilulykker. Det er virkelig spændende at arbejde med skader, og for mig er det vigtigt at kunne være med til at gøre en forskel og hjælpe de mennesker, der står i en sårbar situation.

Det er heldigvis ikke kun tal og paragraffer, og jeg sætter pris på den tætte kontakt med kunderne, når de i svære situationer har brug for både vejledning, hjælp og ikke mindst forståelse.

I begyndelsen var det lidt overvældende at skulle holde styr på alle regler og betingelser og vurdere specifikke sager, men gradvist har jeg fået mere rutine og er blevet mere sikker. Mine dygtige og søde kollegers støtte og hjælpsomhed har betyder meget. Det har gjort, at jeg allerede nu føler, at jeg er nået rigtig langt på bare 4 måneder.

Jeg har indtil videre været på skole (Roskilde Handelsskole) af to omgange, mens jeg har været elev, hvilket har været enormt spændende. På skolen har jeg lært rigtig meget teori, paragraffer, betingelser og anden relevant viden for mit arbejde. Variationen, synes jeg, er rigtig fin, og det har været super godt at opleve, at jeg har kunnet bidrage med lidt mere i praksis, når jeg er vendt tilbage til kontoret.

Heldigvis er min elevtid hos Storstrøm Forsikring kun lige begyndt, og jeg er spændt på, hvilke spændende opgaver og udfordringer, jeg ellers bliver stillet overfor.”

8
Bekendtgørelse

Næste generalforsamling

Det er med stor glæde, at vi hermed offentliggør datoen for næste års generalforsamling:

Dato

29. april 2025

Tid

Kl. 17.30

Sted

Selskabets hovedkontor på Farø,
Grønsundvej 699, 4793 Bogø By

Vi ser frem til at dele vigtige opdateringer om selskabet og benytte lejligheden til at styrke vores fællesskab og samarbejde.

Har I nogle spørgsmål eller forslag, I gerne vil dele på generalforsamlingen?
Vi opfordrer jer til at kontakte os på forhånd, så vi kan sikre, at alle vigtige emner bliver behandlet. Vi ser frem til at arbejde sammen om at forme vores fælles fremtid.

På gensyn!

Mange hilsner fra
Bestyrelsen